Nielsenlisette.reismee.nl

Een zeer bijzondere bruiloft in Sri Lanka.

Op de dag dat we vertrokken (maandag 21 november) kregen we het even benauwd; net zoals de dagen ervoor zat Nederland pot dicht door de mist. We vlogen ’s avonds en hoopten dat het later beter zou worden. ’s Ochtends waren er in ieder geval al veel vluchten geannuleerd. Omdat het voornamelijk Europese vluchten waren en wij eerst naar Londen zouden vliegen om vervolgens naar Colombo (hoofdstad van Sri Lanka) door te vliegen, werden we er niet geruster op.

Via Internet konden we de status van de vlucht goed volgen en omdat de status nog steeds positief was, zijn we rond 15.00h naar Schiphol gegaan. Hier hadden we met Reinier en Angelique afgesproken. Dit zijn hele goede vrienden van ons en omdat zowel Reinier als Niels bij Bart (de bruidegom) op school hebben gezeten en nog steeds hele goede vrienden zijn waren we voor de bruiloft uitgenodigd.

Toen we op Schiphol waren zagen we pas goed welke problemen de mist veroorzaakte; dankzij de vertragingen en annuleringen was het flink druk en chaotisch in de terminal.

Omdat we niets anders konden doen dan afwachten, hebben we eerst even wat geshopt en lekker wat gedronken. Uiteindelijk hadden we erg veel geluk; ondanks dat er een andere vluchten naar Londen minimaal een uur vertraagd waren, vertrok onze vlucht keurig op tijd.

In Londen waren we niet alleen verrast dat er geen mist was, maar ook de route van onze volgende vlucht verrasten ons. Wat we van tevoren niet wisten is dat de vlucht een tussenstop in Male zou maken. Male is de hoofdstad van Maladieven en deze eilanden groep staan bekend om de prachtige onder water wereld en de bijzondere vormen van de eilanden. Helaas konden we niet in Male uitstappen, wel hadden we vanuit de lucht een prachtig uitzicht.

Na een prima vlucht kwamen we aan het eind van de middag in Colombo aan. Toen we vanaf de luchthaven naar ons hotel reden zagen we veel overeenkomsten met India. Erg chaotisch verkeer, veel mensen op en rond de wegen en veel kleine winkeltjes langs de weg. Wel zijn de straten in Sri Lanka veel schoner.

Donderdagmiddag werden we op een resort ten zuiden van Colombo verwacht en dat betekende dat we woensdag nog een dagtripje konden maken. We vroegen de taxi chauffeur daarom dan ook of hij nog leuke ideeën voor de stad Colombo had. De chauffeur gaf aan dat Colombo niet zo spectaculair was en dat we al veel gezien hadden toen we vanaf de luchthaven naar het hotel reden. We konden beter naar de tweede stad van het land gaan; Kandy. Niet alleen was het een leuke stad, onderweg konden we ook een paar leuke stops maken. Tussendoor liet de chauffeur even weten dat hij ons wel kon brengen. Het leek ons een leuk plan en daarom zijn we de volgende dag op pad gegaan.

Ondanks dat Kandy en Colombo maar zo’n 110 km uit elkaar liggen, duurt het zo’n 3 uur om er te komen. Het is één grote file tussen de twee steden. Dat betekende dat we vroeg op moesten staan en omdat de jetlag er nog een beetje in zat was dat best lastig. Wel was het een fantastische dag.

De eerste stop was een olifanten opvanghuis en dat was helemaal fantastisch. Op deze plek worden ruim 60 olifanten opgevangen die in het wild niet meer kunnen overleven, het is vergelijkbaar met Pieterburen. Sommige olifanten waren blind of hadden andere beperkingen. De olifanten hebben een groot stuk land waar ze vrij rond kunnen lopen en worden verschillende momenten per dag gevoerd. Daarnaast gaan ze drie keer per dag de rivier in om te baden en dat was helemaal te gek.

Na deze stop zijn we nog bij een kruidentuin gestopt en hebben een thee plantage bezocht, ook weer bijzonder. Halverwege de middag kwamen we vervolgens in Kandy aan. Ook de straten van Kandy worden door chaos gedomineerd al doet het allemaal wat lieflijker aan. Kortom een super dag.

De volgende dag vertrokken we aan het eind van de ochtend naar de plaats Kalutara waar op een resort de bruiloft zou plaats vinden. Het resort ligt zo’n 40 km (volgens sommige ‘bronnen’ zo’n 43 km) ten zuiden van Colombo en dankzij het bekende verkeer duurde het anderhalf uur om daar te komen.

Het resort lag prachtig aan het strand en had mooie palmbomen, precies zoals een droom resort er uit moet zien.

Omdat het bruidspaar er nog niet was hadden we nog even de tijd om met de andere gasten bij te praten, een flink aantal kenden we nog. Toen het bruidspaar er aan het eind van de middag nog steeds niet was (het programma zou rond 17.00h beginnen) werden er al grappen gemaakt dat ze goed vast in het verkeer zaten of er iets ander mis was gegaan. Uiteindelijk bleek dat waar te zijn. Bart is in die week met Mythily getrouwd en omdat Mythily zelf uit India komt en omdat niet alle familie en vrienden de mogelijkheid hadden om naar Sri Lanka te komen waren er in India ook verschillende festiviteiten georganiseerd. De festiviteiten sloten direct op de ceremonies in Sri Lanka aan en dat betekende dat ze donderdag pas naar Sri Lanka vlogen. Vervolgens hebben de tegenvallers zich opgestapeld; de vlucht was ruim 5 uur vertraagd, verkeer zat flink tegen en ook was er nog een koffer op de luchthaven vergeten. I.p.v. om 12 uur kwamen ze nu pas rond 19.00h op het resort aan. Omdat ze wel rond 3.00h uit India vertrokken waren zaten er flink door heen. Gelukkig konden we ze met hele buitenlandse gezelschap (de gasten kwamen van alle werelddelen; V.S., Spanje, China, Singapore, Engeland en uiteraard ook Nederland) flink opbeuren; iedereen ging uit zijn of haar dak toen ze binnen kwamen.

Met een vertraging van ongeveer 3 uur ging het programma dan toch van start. Wat erg leuk was dat alle gasten d.m.v. foto’s geïntroduceerd werden. Vervolgens hadden een aantal mensen wat voorbereid, was ook weer erg leuk.

De volgende dag werden er twee ceremonies voltrokken; een Indiase en een westerse. Voor beide ceremonies hadden ze leuke plekjes buiten rondom het resort uitgekozen. Helaas zaten de weergoden flink tegen, het hoosde flinke delen van de dag. Eerst probeerden ze met tenten een alternatief te organiseren, maar omdat het zo hard regende was dat onmogelijk. Een grote gang in het hotel bleek een redelijk alternatief te zijn en hier werden beide ceremonies gehouden. De westerse ceremonie is uiteraard zeer vergelijkbaar met de Nederlandse bruiloften en omdat de Indiase dat niet was, was deze het meest bijzonder. Samen moesten ze verschillende rituelen uitvoeren, bijvoorbeeld elkaar kransen om doen en elkaar wat hapjes geven. Ook de ouders moesten een aantal handelingen uitvoeren, erg bijzonder om mee te maken. Op verzoek van het bruidspaar waren ook de gasten in Indiase kleding bij de ceremonie verschenen en het was prachtig om iedereen in deze kleding te zien. Ook wij hadden speciale kleding aangetrokken.

Voor de westerse ceremonie had iedereen zijn nette kleding aangedaan en ook dit gaf een mooi gezicht. Na de ceremonie was er uiteraard een groot feest en zijn we flink uit ons dak gegaan.

Omdat we zaterdag op zondagnacht pas naar Nederland terug vlogen hadden we zaterdag nog lekker de gelegenheid om lekker te relaxen. Ondanks een paar kleine buitjes was het weer ook veel beter en konden we lekker een beetje zwemmen en zonnen.

Na een prima vlucht terug naar Londen (deze keer zonder tussenstop) zijn we vervolgens ook zonder problemen in Amsterdam aangekomen. Het was een fantastische, bijzondere week die we niet graag hadden willen missen.

Tot ziens.

Groetjes,

Lisette en Niels

A

Zou ik mogen weten welk resort dit was?
Leuk verhaal trouwens :)

Agnes

Mag ik vragen welk resort dit was ? :)